Vzhledem k velkým možnostem konfigurace nastavení domény, hostingu, DNS, apod. může být správné nastavení domény občas oříškem. Velké množství konfigurace je určitě vhodné. Často jsou zapotřebí nastavit individuální věci pro individuální služby. V následujících bodech si tedy ukážeme, jak zkontrolovat různá nastavení. 

Kontrola nasměrování domény

Základním testem je kontrola, zda doména směruje tam, kam má. Pokud máte tedy svůj VPS, máte k němu i IPv4 adresu (např. 193.150.12.11). Otevřete si tedy stránku http://ping.eu/ping, kde zadejte název Vaší domény (např.: mojenejakadomena.cz) a zmáčkněte tlačítko Go. Služba Vám v ideálním případě vypíše čtyři řádky:

  • 64 bytes from 193.150.12.11: icmp_seq=1 ttl=54 time=20.2 ms,
  • 64 bytes from 193.150.12.11: icmp_seq=2 ttl=54 time=18.9 ms,
  • 64 bytes from 193.150.12.11: icmp_seq=3 ttl=54 time=18.9 ms,
  • 64 bytes from 193.150.12.11: icmp_seq=4 ttl=54 time=18.9 ms.

Pokud IP adresa (from 193.150.12.11) koresponduje s IP adresou Vašeho VPS, je vše v pořádku. V opačném případě mohou nastat různé varianty:

  • Zobrazí se jiná IP adresa, takže Vaše DNS záznamy míří např. na původní hosting. Je pak vhodné zkontrolovat nastavení NameServerů (ukážeme si níže), resp. NSSETu (také níže),
  • Nezobrazí se žádná IP adresa. Pravděpodobně máte špatně nastavené / nefunkční / žádné DNS záznamy. 
  • Nezobrazí se žádná IP adresa. Doména může být v expiraci (řešení se níže),
  • Nějaký jiný důvod - např. server, kde je doména hostovaná, má zakázaný port ICMP (příkaz ping).

Kontrola NameServerů / NSSETu domény

Zde je potřeba rozlišit informaci, zda se jedná o .CZ doménu nebo zahraniční. V případě české domény se podíváme přímo do registru správce .CZ domén. Otevřete si tedy adresu http://nic.cz, kde v úvodním formuláři zadejte název Vaší domény.

Správce registru CZ domén

Zobrazí se Vám výpis, kde je důležité zkontrolovat Sadu jmenných serverů a konkrétní jmenné servery. Zmíněné nastavení říká, kde jsou umístěny DNS záznamy od domény. Pokud tedy máte špatné nastavení, můžete si zažádat o změnu NSSETu / NameServerů v administraci

Nastavení domény

Pokud se jedná o zahraniční doménu, nastavení NSSETu odpadá. Kontrola může být tedy provedena výpisem z WHOIS např. na adrese http://ping.eu/ns-whois.

Kontrola mailového záznamu u domény

Správný MX (mailový) záznam slouží pro korektní odesílání e-mailů. E-maily z domény tedy nebudou označeny jako SPAM, pokud se vysloveně nejedná o SPAMový obsah mailu. Na adrese http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx si zadejte do vyhledávacího políčka název domény a zmáčkněte tlačítko MX Lookup. Měl by se zobrazit Váš MX záznam, kde v části Hostname uvidíte název svého mail serveru

Nastavení MX záznamu pro doménu

Pokud se zobrazí tabulka, kde bude napsáno "No mx Records exist", máte špatně nastavené DNS záznamy, nebo můžete mít zadanou neexistující doménu.

Nastavení MX záznamu pro doménu - nefunkční

Kontrola PTR pro mailový server domény

Zároveň je potřeba, aby PTR záznam pro mailový server, který doména využívá, byl správně nastavený. V prvním kroku kontroly jste si zjistili Vaši IP adresu, kde je doména umístěná. Pokud koresponduje s Vaším VPS, zadejte svou IP adresu do služby http://ping.eu/rev-lookup. Po zmáčknutí tlačítka Go se Vám v ideálním případě vypíše název mailového serveru. Tedy např. mail.hapee.cz. 

Kdyby služba vypsala zpátky IP adresu, kterou jste zadali, máte špatně nastavený PTR záznam. Nastavení PTR záznamu je možné provést v administraci v detailu VPS.

Kontrola, zda není doména adresa na blacklistu mailových serverů

Může se stát, že se díky zastaralé aplikaci (WordPress, Joomla, Drupal, nebo kterýkoli jiný CMS) nebo špatně naprogramované vlastní aplikaci zaviruje hosting. V takovém případě může být z hostingu rozesílán SPAM. Tímto způsobem se může doména (resp. mailový server) dostat na blacklist. Kontrolu častých blacklistů lze provést na adrese http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx. Zadejte Vaši doménu a zmáčkněte tlačítko Blacklist Check. V ideálním případě budete mít u všech služeb "zelené OK". Pokud by byla doména zařazena do některých blacklistů, často má každá služba svůj postup, jak se z blacklistu dostat. V první řadě to ale znamená najít a odstranit příčinu, proč jste se tam vůbec dostali.

+420 491 618 519 Technická podpora
+420 491 618 517 Objednávky, fakturace
podpora@best-hosting.cz Technická podpora
ucetni@best-hosting.cz Fakturační oddělení